Loopia

NetConnect, som Loopia tidigare hette, grundades i januari 1999 av Sam Nurmi. Loopia är därmed ett av de äldsta svenska webbhotellen, och dessutom en av de största och mest etablerade aktörerna på marknaden. I september 2000 bytte företaget namn till sitt nuvarande företagsnamn. Loopias kunder varierar från privatpersoner och mindre föreningar till större, multinationella organisationer och företag. Inte mindre än 800 000 domännamn administreras idag av Loopia, som är en del av ekonomi- och IT-koncernen Visma.

Hostingpaket hos Loopia

De tre hostingpaket som Loopia tillhandahåller kallas Privat, Företag och Företag Plus. Alla dessa paket har en startavgift på 369 kronor, vilket är förhållandevis högt, samt en månadsavgift på 89, 167 respektive 250 kronor vid årsvis fakturering. Du kan även välja att debiteras per månad eller kvartal, vilket förändrar prisbilden något – årsvis är billigast, följt av månadsvis och kvartalsvis. Inget av paketen har någon uppsägningstid.

Support hos Loopia

I Loopias kunskapsdatabas kan du hitta all information du kan tänkas behöva om den teknik och de tjänster som du kommer i kontakt med när du hanterar ditt webbhotellskonto. Att Loopia lägger stor vikt vid kundservice märks väl, inte minst genom att man väljer att kalla sin kundtjänst för Loopia SuperSupport. Kundtjänsten har öppet under årets alla dagar och bemannas av kunniga medarbetare som hjälper dig avhjälpa eventuella problem.

Du kan komma i kontakt med företagets kundtjänst på vardagar mellan 7 och 21 samt på helger mellan 11 och 15. Du har flera möjliga kontaktvägar att välja mellan när du behöver support: du kan fylla i ett kontaktformulär på supportsidan, skicka mejl till supporten, eller kommunicera direkt med kundtjänsten via chatt eller telefon under ordinarie öppettider. Du kan även välja att bli uppringd av Loopia, vilket är ett trevligt alternativ som ganska få webbhotell erbjuder.

Fördelar med Loopia

Loopa är ett väldigt populärt webbhotell bland svenska sajtägare. Det faktum att du kan välja mellan årsvis, kvartalsvis eller månadsvis fakturering är ett stort plus, då detta innebär att du kan välja den debiteringsfrekvens som passar just dig bäst. Att inga av paketen har uppsägningstid är ett annat stort plus med Loopia, eftersom du inte behöver känna dig fastlåst i ett långsiktigt avtal.

Även om Loopia begränsar utrymmet för varje databas och även antalet simultana databaskopplingar, ges du möjlighet att ha ett stort antal databaser oavsett vilket paket du väljer. Antalet MySQL-databaser som ingår i respektive paket är 25, 50 respektive 100 st, vilket kan jämföras med 1, 10 respektive obegränsat hos Miss Hosting. Detta är såklart positivt för dig som har ett behov av flera databaser på ett och samma konto.

Nackdelar med Loopia

Även om Loopias kundtjänst är kompetent och finns tillgänglig 365 dagar om året, får dess begränsade öppettider vara en nackdel med detta webbhotell. Öppettiderna på vardagar (7 till 21) lämnar inte särskilt mycket i övrigt att önska, men de fyra timmar (11 till 15) som kundsupporten har öppet på helger ger ett relativt litet fönster för dig som är i behov av brådskande support på en helgdag.

En annan negativ aspekt med Loopia är det begränsade PHP-minne som ingår i de olika webbhotellspaketen (128, 256 respektive 512 MB). 512 MB är till exempel det lägsta PHP-minne som ingår i One.coms webbhotellspaket, och i alla Miss Hostings paket ingår hela 1024 MB. Detta är särskilt viktigt om du exempelvis har köpt ett WordPress-tema och vill importera exempeldata och annan information som tillhör temat. Ett väldigt begränsat PHP-minne kan omöjliggöra detta.

Kostnaden för de olika paketen hos Loopia har dessutom en relativ hög månadskostnad och startavgift, men samtidigt får man ofta vad man betala för när man köper hosting. Att SSL-certifikat inte ingår utan kan köpas som tilläggstjänst, för antingen 159 kronor per år eller 1 199 kronor per år, beroende på vilken variant du väljer, drar dock ner betyget något.